Sådan underviser vi

Vores tilgang til undervisningen baserer sig på læring gennem lege og aktiviteter. Vi tror på, at det er den bedste og mest motiverende måde at udvikle basale svømmefærdigheder på. Desuden er det vigtigt for os at skabe rammerne for et trygt læringsmiljø. Derfor vil mange aktiviteter f.eks. i starten og slutningen af undervisningen blive gentaget til hver undervisning. Dette giver en genkendelighed for børnene, så de kan slappe af i rammerne og udfordre sig selv med ny læring. I løbet af sæsonen har vi to temaforløb i undervisningen, som omhandler sikkerhed i vand. Dem kalder vi for AquaReady og AquaSafe.

Vi har klare læringsmål

Hvorfor leger vi på børnehold?

  • Fordi grundfærdighederne læres bedst via lege og aktiviteter. Vores trænere er øvet i at lave lege der har til fokus at træne én eller flere af disse grundfærdigheder, således at det bliver sjovt og motiverende at lære at svømme.

Hvorfor fokuserer vi på grundfærdigheder?

  • Fordi vi tror på, at den bedste læringsproces bygger på udviklingen af en række grundfærdigheder. Forenklet kan man sige, at man skal beherske grundfærdighederne inden man kan lære at svømme crawl, rygcrawl, butterfly og brystsvømning. Som fundament for undervisningen på alle niveauer i svømmeskolen fokuserer vi på fire grundfærdighederne: Vejrtrækning (være tryg ved at have hovedet under vand), balance (kunne flyde afslappet og kontrolleret i vandet), bevægelse (skabe fremdrift i vandet) og elementskift (f.eks. komme trygt i vandet). Disse grundfærdigheder er, udover at være svømningens byggesten, med til at give svømmerne en bedre forståelse for deres egne kroppe i vandet.

Hvorfor lege børnene de samme lege hver gang?

  • Vi ønsker at skabe nogle trygge rammer i undervisningen, der give børnene de bedste muligheder for udvikling. Derfor vil trænerne ofte gentage de samme lege f.eks. til start og slut i en undervisning. Genkendeligheden i undervisningen gør, at børnene bedre kan slappe af og fokusere på at lære noget nyt.

Hvorfor benytter vi ikke fastsiddende hjælpemidler?

  • Fordi vi tror på, at man skal lære at svømme gennem kroppens erfaring med korrekte bevægelser. Vi bruger derfor ikke fastsiddende hjælpemidler som bælte og vinger i vores undervisning. Vi mener at det giver kroppen nogle fejlagtige erfaringer i vandet. Fastsiddende hjælpemidler er med til at flytte kroppens tyngdepunkt og man får derfor en forkert opfattelse af balance og opdrift i vandet.

Svømning for alle

  • I Hovedstaden Svømmeklub har vi den fornemme opgave at lære mange børn og voksne at kunne begå sig sikkert i vand og at kunne svømme.

Brug det rette udstyr

  • Svømmebriller: Vi opfordrer til at man benytter svømmebriller som ikke dækker for næsen. Dykkermasker giver en falsk tryghed og modvirker, at man blive tryg ved at få vand i f.eks. næsen. 
  • Badehætte eller elastik: Vi opfordrer til, at langhårede svømmere benytter badehætte eller hårelastik.
  • Badedragt og badebukser: Vi opforder til, at man iklæder sig rigtig og fastsiddende svømmetøj og f.eks. ikke bikini eller surfershorts. Du kan altid se vores medlemstilbud i dette link

Vores undervisningsfilosofi er baseret på grundbogen Moderne Svømning skrevet og udgivet af Dansk Svømmeunion.