Sådan underviser vi

Vores undervisningsfilosofi er baseret på grundbogen Moderne Svømning skrevet og udgivet af Dansk Svømmeunion.

Vi har klare læringsmål

Hvorfor leger vi på børnehold?

  • Fordi grundfærdighederne læres bedst via lege og aktiviteter. Vores trænere er øvet i at lave lege der har til fokus at træne én eller flere af disse grundfærdigheder, således at det bliver sjovt og motiverende at lære at svømme.

Hvorfor fokuserer vi på grundfærdigheder?

  • Fordi vi tror på, at den bedste læringsproces bygger på udviklingen af en række grundfærdigheder. Forenklet kan man sige, at man skal beherske grundfærdighederne inden man kan lære at svømme crawl, rygcrawl, butterfly og brystsvømning. Som fundament for undervisningen på alle niveauer i svømmeskolen fokuserer vi på fire grundfærdighederne: Vejrtrækning (være tryg ved at have hovedet under vand), balance (kunne flyde afslappet og kontrolleret i vandet), bevægelse (skabe fremdrift i vandet) og elementskift (f.eks. komme trygt i vandet). Disse grundfærdigheder er, udover at være svømningens byggesten, med til at give svømmerne en bedre forståelse for deres egne kroppe i vandet.

Hvorfor benytter vi ikke fastsiddende hjælpemidler?

  • Fordi vi tror på, at man skal lære at svømme gennem kroppens erfaring med korrekte bevægelser. Vi bruger derfor ikke fastsiddende hjælpemidler som bælte og vinger i vores undervisning. Vi mener at det giver kroppen nogle fejlagtige erfaringer i vandet. Fastsiddende hjælpemidler er med til at flytte kroppens tyngdepunkt og man får derfor en forkert opfattelse af balance og opdrift i vandet.

Svømning for alle

  • I Hovedstaden Svømmeklub har vi den fornemme opgave at lære mange børn og voksne at kunne begå sig sikkert i vand og at kunne svømme.