Sådan underviser vi

Svømning til alle
I Hovedstadens Svømmeklub
 er vores primære formål at lære så mange børn og voksne som muligt at svømme og dermed klæde den danske befolkning på, til at leve i at land med en overvældende lang kystlinje og mange søer. 

Konkurrenceafdeling
Vi er også en 
klub med en konkurrenceafdeling og har derfor for øje at skabe dygtige svømmere til den mere konkurrenceprægede del af svømmesporten.

Teknisk udgangspunkt i både svømning og konkurrencesvømning
Vores tekniske udgangspunkt i alle svømmeholdene l
igger sig naturligt op af konkurrenceafdelingens måde at stile mod optimal svømning. Det er vores holdning at optimal teknik kan være til glæde for dem, der ønsker at svømme stærkt, men i særdeleshed også for motionssvømmere som ønsker en behagelig og skadesfri oplevelse med træning. Sidst men ikke mindst så gør en optimal svømmeteknik, at man kan økonomisere med sine kræfter, hvilket er yderst hensigtsmæssigt i en ulykkessituation. 

Udgangspunkt for vores svømmeundervisning, uanset svømmerens niveau, er grundlæggende færdigheder. Før og sideløbende med at vi underviser i egentlige svømmetag, træner vi svømmernes basale færdigheder, så de lærer deres krop at kende i vand. Derfor svømmer vi ikke altid frem og tilbage, men bruger bassinerne på forskellige måder. Når vi underviser i svømmetag, starter vi med stilarterne crawl og rygcrawl.

Læring igennem leg
Det er sjovt at lege, og det skal være sjovt at gå til svømning. Derfor er det legende element en stor del af vores undervisning. Samtidigt er svømmeundervisning og læring vores alt overskyggende formål, hvilket gør at begrebet
formålsleg er helt essentielt for os. Vores trænere er 
altid meget bevidst om at vælge sjove øvelser og lege, som svømmerne får et bestemt udbytte af. Hvis man f.eks. har træning i vejrtrækning på programmet, så vælges der lege som specielt træner denne færdighed. 

Ingen brug af bælter og vinger i undervisningenDet er vores holdning, at man skal tilegne sig nogle naturlige, kropslige erfaringer i vand. Derfor bruger vi ikke fastsiddende hjælpemidler som bælter og vinger i undervisningen. Vi benytter flydemidler som plader, bolde eller Aquaorme, som svømmerne selv skal lære at holde fast på, samt forstå hvordan de kan give opdrift.

Trænere i vandet 
Det er vores overbevisning at forudsætningerne for at blive en dygtig svømmer kræver tryghed og glæde ved vand og en hyppig og god individuel feedback. Derfor er der altid en eller to hjælpetrænere i vandet på vores yngste børnehold, som kan være tæt på børnene og hjælpe dem med de forskellige øvelser og lege. Jo flere hjælpere der er i vandet jo bedre. Derfor ser vi også gerne at trænerne er med i vandet, dog uden at gå på kompromis med sikkerheden. 

Benyt rigtigt svømmetøj
Man skal benytte rigtigt svømmetøj når man går til svømning i Hovedstadens Svømmeklub, som er: badedragt og rigtige badebadebukser. Bikini og løse shorts er ikke egnet svømmetøj.

Våddragt 
I stort set alle svømmehallerne foregår undervisningen i 26-27 grader varmt vand. For nogle kan dette føles meget koldt og gøre det svært at koncentrere sig. Vi anbefaler i disse tilfælde at man benytter en våddragt med korte arme og ben.

Svømmebriller
Svømmebriller mener vi er vigtige for at lære at svømme og have hovedet under vandet. Klorvandet kan være meget generende for øjnene og dette kan svømmebriller beskytte imod. Dykkermasker (som lukker for næsen) er ikke egnede som svømmebriller.

T-shirt eller håndklæde 
Hvis børnene kommer tidligt og skal sidde og vente inde i svømmehallen, er det en god idé at tage en T-shirt, badekåbe eller et håndklæde med. Det kan være koldt at sidde i vådt badetøj og vente på, at man skal i vandet. Allerhelst anbefaler vi, at man prøver at tilpasse omklædningen, så man først møder i svømmehallen få minutter før undervisningens start.