Historien

Hovedstadens Svømmeklub blev stiftet i 2012, ved en fusion mellem GI40Hermes og Svømmeklubben København.

Hos os kan du dyrke svømning på det niveau du måtte finde passende, hvad enten det er begynder-, motions- eller konkurrencesvømning. Det er vores mål, at alle skal blive fortrolige med og trygge i vandet, høj som lav, ung som gammel.

Med over 11.000 medlemmer er vi Danmarks største idrætsforening. Tilsammen repræsenterer vi mange års svømme- og idrætshistorie

Herunder kan du læse om de forskellige foreninger Hovedstadens Svømmeklub bygger på.

SVØMMEKLUBBEN KØBENHAVN

Afløste i 1991 KFUMs svømmeafdeling, der gik helt tilbage til 1907.

Fusionerede i 2012 med GI40Hermes og blev dermed til Hovedstadens Svømmeklub.

Logoet for Svømmeklubben København

GI40 & HERMES

Blev stiftet i 2007 ved en fusion mellem GI40Hermes og Gymnastik & Svømmeforeningen Hermes.

GI40 og Hermes havde igennem en længere årrække arbejdet sammen på konkurrenceniveau, bl.a. via startfællesskabet ST2000 og sidenhen Swim Team Frederiksberg. Der var derfor ikke den store tvivl, da man i 2007 fusionerede de to foreninger.

GI40 i sig selv, var stiftet i 1940 og var formentlig stiftet af udbrydere fra Hermes.

GI40 stod i øvrigt for Gymnastik og idrætsforeningen af 1940.

Hermes hatten og de tre falke, var logo for GI40Hermes

GYMNASTIK OG SVØMMEFORENINGEN HERMES

Blev stiftet den 1. marts 1874 af Paul Petersen under navnet Kærnetropperne. I 1876 stod Kærnetropperne bag det første svømmestævne i Danmark. Det blev afholdt på Engelbrecht Badeanstalt ved Langelinje.

I 1878 skiftede foreningen navn til Paul Petersens Gymnastikforening og igen i 1881 hvor navnet blev til Gymnastikforeningen Hermes.

I 1904 kom svømning med i navnet således navnet lød Gymnastik og Svømmeforeningen Hermes.

Det navn holdt frem til 2007 hvor GI40Hermes blev stiftet.

Året efter, i 2008, delte Gymnastik og Svømning sig i øvrigt i to foreninger. Således fortsatte GI40Hermes med svømning og det våde element, mens Gymnastikforeningen Hermes fortsatte med gymnastikken.

300 ÅRS SVØMMEHISTORIE I HOVEDSTADEN

Tilsammen repræsenterer vi mere end 300 års svømmehistorie på Frederiksberg og i København. Vi har derfor valgt at kalde os Hovedstadens Svømmeklub. Navnet Hovedstaden mener vi omfatter de områder vores klubber historisk set har været repræsenteret i.

Og selvom gymnastikken tidligere har været først i primær og sidenhen en væsentlig aktivitet i foreningerne, så er foreningen i dag udelukkende koncentreret om det våde element.

Læs også

Læs også om de første svømmehaller i København

Er du ægte svømmenørd, så besøg også www.svoemmenoerden.dk hvor du finder gamle tidsskrifter og andet godt om dansk svømning.